Eleverne skal på jagt efter bjørnedyr. Bjørnedyr eller tardigrader er mikroskopiske organismer, som kan leve næsten overalt. I dette forløb sætter vi fokus på bjørnedyr i mos.
At arbejde med bjørnedyr er at åbne døren til en fantastisk biologisk verden. Bjørnedyr er et af de sejeste dyr i verden. De kan tåle at blive frosset ned, kogt og udsat for radioaktiv stråling. Bjørnedyr kan endda overleve ude i rummet.
Vi leder efter bjørnedyr i stereolup og lavet et præparat til mikroskop.
Forløbet bygger på undervisningsmateriale fra Astra og "Masseeksperimentet" samt "Testoteket".
Vi starter med at finde mosprøver rundt i området ved Naturcenter Brokholm.
Dernæst går vi ind i skolestuen. Her bliver eleverne klædt på til dagens aktiviteter gennem et fagligt oplæg. Derudover skal de se forskellige små film, som giver dem indblik i bjørnedyrets forunderlige verden. Gennem film og instruktioner skal de lære at lede systematisk efter bjørnedyr i stereolup, at indfange bjørnedyr vha. en pipette, lære at lave et præparat til mikroskopet samt øve sig i at bruge mikroskopet til at studere deres bjørnedyr.
Eleverne arbejder i mindre grupper med disse opgaver. Sluttelig skal de prøve at nøgle de bjørnedyr, som de forhåbentlig finder. Hvis vi har tid, så leder vi også efter "The Big Five".
I kan have arbejdet med stereolup og mikroskoper inden besøget – men det er ikke afgørende. Ellers får I lært det på dagen.
Måske får I lyst til at arbejde videre med mikroskopering af bjørnedyr. I kan f.eks. lave en øvelse, hvor I skal teste bjørnedyrs overlevelsesevne.
At eleverne undersøger mikroliv.
At eleverne bliver fortrolige med at arbejde med stereolup og mikroskop.
At eleverne opnår kendskab til at nøgle bjørnedyr.
Vi arbejder inde i "Skolestuen" på Brokholm.