Eleverne møder juleevangeliet, og fortællingerne om bebudelsen og barnemordet på tre forskellige måder.
Gennem fortælling med rekvisitter og dukker, eller gennem dramatisering, hvor de selv medvirker og gennem vandringen ad den smukke og 20 meter lange juledug, hvor hele julefortællingen vises i billeder set fra oven.
Den tyve meter lange juledug er bredt ud, julekufferten er pakket med ærkeenglen, æslet og smukke gaver. Og dragter til juledramaet ligger klar.
Vi skal arbejde med den velkendte julefortælling helt fra bebudelse og til flugten til Egypten.
Du vælger om:
- eleverne selv skal være med til at dramatisere den eller om
- eleverne skal høre den fortalt med ting fra julekufferten.
Som afrunding vandrer vi langs juledugen. Eleverne skal finde detaljer i billedmylderet, og de skal gøre sig tanker om, hvad hyrderne, Josef og Maria og Kong Herodes mon har tænkt, sagt eller bedt om...
Inden besøget i kirken taler I om julen. Først om elevernes egne erfaringer og forståelse af julen og dernæst om, hvorfor julen er en kristen højtid.
Lav en opsamling på, hvad eleverne fik ud af besøget.
Lad eleverne lave et julekort til kirken. På forsiden tegner de et billede af noget, som gjorde indtryk på dem under besøget. Du kan bruge skabelonen under undervisningsmaterialer nedenfor.
På bagsiden skriver eleverne en ting, som de syntes var sjovt/spændende/godt. En ting, som de syntes var kedeligt/svært, og en ting, som de har lært, altså som de ikke vidste, før de kom på besøg.
Har du mulighed for at scanne postkortene og maile dem til kirken, vil vi værdsætte det som en form for feedback på besøget.
Læring om juleevangeliet.